fbpx

Så får du folks uppmärksamhet

Vi har massor gemensamt, du och jag. Många av våra djupaste drivkrafter och starkaste behov, till exempel.

Vi vill ha mat, trygghet, en självklar plats i ett sammanhang. Vi vill bli sedda, bekräftade och omtyckta.

Så pass mycket, att när vi får en skymt av något som vi associerar till de här behoven, då öppnar vi ögonen lite extra.

Vi blir uppmärksamma och lägger informationen på minnet.

Låt det sjunka in.

Jajemen.

Säg hej till din nya insikt. För det här är ju väldigt användbar information. I alla fall för dig som skriver för att få folks uppmärksamhet.

Bekräftelse på våra innersta behov, och kanske ett löfte om att tillgodose dem – det är vad riktigt intresseväckande rubriker, krokar och ingångar är gjorda av.

Få uppmärksamhet genom att se din läsare

Om din rubrik visar att du ser din läsare, då kan hen ge dig lite av sin uppmärksamhet.

Här är ett exempel från ett inrikesflyg:

Gör som Smile tandvård – använd det du vet.

Till exempel att den du når på Instagram sitter med telefonen i handen och slöscrollar istället för att ägna sig åt viktigare saker.

Att den du skriver för i ett mejl faktiskt har valt att öppna just ditt.

Använd veckodag, tid på dagen och din gissning om var målgruppen befinner sig (på jobbet, på bussen, i soffan?).

Om din målgrupp är stressade småbarnsföräldrar – använd de referenser som förenar just dem. Geggiga avtryck från galonbyxorna på fina kappan efter lämningen, hinna steka falukorv mellan avdelningsmötet och avlusningen.

Det är i våra gemensamma små kamper och ögonblick av tacksamhet som vi får bekräftelse på att vi är en del av gruppen.

En känsla vi ständigt strävar efter.

Lova lösningen

Och om du dessutom kan erbjuda det din läsare behöver mest just nu – tid, avkoppling, en skön verklighetsflykt eller bara ett jäkligt bra lusmedel – ge ett löfte om det redan i rubriken.

Scrolla upp

Och om du dessutom kan erbjuda det din läsare behöver mest just nu – tid, avkoppling, en skön verklighetsflykt eller bara ett jäkligt bra lusmedel – ge ett löfte om det redan i rubriken.

Nu har du gett mig 2 minuter av din dag. Men vad var det för rubrik som fick dig att ge mig en chans?

Scrolla upp och kolla. Kom tillbaka sen.

Yup.

Behov + utlovad lösning.

Eftersom du är intresserad av att skriva säljande, är det inte så svårt att gissa att du vill ha folks uppmärksamhet.

Med det lilla ordet , lovar jag att du ska få hjälp med det.

Tack för din uppmärksamhet.

Write on!

Nå fram, engagera, sälj

En matig onlinekurs i copywriting för dig som vill nå fram, engagera och sälja med dina texter.

Du får sju liveföreläsningar och feedback på dina texter via Zoom. Däremellan peppande och guidande mejl som stöttar dig i ditt skrivande. 

Jag som skriver heter Lena

Om du jobbar med mig, får du en engagerad och lyhörd frilanscopy och utbildare som hela tiden ställer frågan ”varför”.

Det är världens mest kraftfulla fråga. Det var den som fick mig att starta True Copy 2016, efter nästan tio år som anställd copywriter och content manager.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *