Att skriva copy handlar om att vilja nå en effekt. Du vill att så många som möjligt ska agera på ditt erbjudande. Och för att agera, behöver din läsare bli engagerad – framför allt känslomässigt. Med andra ord: en av de viktigaste uppgifter din copy har, är att vara engagerande. 

Testa mina 5 knep för att skriva copy som engagerar din läsare.

1. Var personlig – skapa mänsklig kontakt

Visa att ni är människor, precis som den som läser. Tilltala din läsare med ”du” och dig/er själv(a) som ”jag” eller ”vi”. Var sparsam med företagsnamnet eller namn på avdelningar. Smaka på skillnaden mellan ”Kontakta kundtjänst på telefon 020-xx…” och ”Hör av dig till oss på 020-xx…”. Vilket känns mer inbjudande och personligt?

Lyckas du skriva copy som liknar ett samtal mellan människor, ökar du chansen att din läsare vill ha med dig att göra.

2. Var konkret – måla upp bilder

Använd objektiva och konkreta ord. Då kan din läsare se tydliga bilder framför sig, och behöver inte fundera så mycket på vad du menar.

Smaka på ordet ”hållbart”, till exempel. Får du snabbt upp en bild av vad jag menar med det? Eller behöver du fundera? Om jag skriver ”förpackning av återvunnen plast”, blir det någon skillnad? Ordet ”hållbart” är abstrakt, och används i alla möjliga betydelser och sammanhang. Läsarens associationer blir vaga, och engagemanget slocknar.

Målar du istället upp en bild kan läsaren direkt relatera den till sina egna erfarenheter. Det tänder engagemanget.

3. Placera läsaren i bilden

För att göra bilden du målar upp relevant för din läsare och det du erbjuder – utgå från det problem du löser. Fundera på hur behovet av din produkt eller tjänst yttrar sig i din målgrupps vardag. Beskriv situationen och känslan, så objektivt du kan. Skapa sedan en bild av hur situationen kan förändras efter att din produkt eller tjänst har löst behovet.

4. Använd aktiva verb – någon gör något

Verb är bra på att föra fram budskap och skapa bilder av vad som händer. Passiva eller substantiverade verb kan blurra dina tydliga bilder och göra texten opersonlig och distanserad. Därför ska du välja aktiva verb när du skriver copy.

Aktiv form är när någon gör något. För dig som minns fragment från skolsvenskan: det finns subjekt och predikat som gör händelsen tydlig. Passiva verb skrivs, precis som jag gjorde nu, utan denna någon som gör något. Istället är det något som görs. Substantiverade verb är när det där som görs blir till något man kan sätta ”en” eller ”ett” framför.

Exempel:

Skriva copy med aktiva verb

5. Ta den rakaste vägen

För att din läsare ska bli och förbli engagerad behöver du vara sparsam med hens tid och tålamod. Skriv så kärnfullt du kan, det vill säga:

  • viktigast först
  • inga onödiga ord
  • och utan upprepningar.

Ta vara på engagemanget

Hur engagerande du än lyckas skriva din copy, är det knappt något värt om du inte tar hand om engagemanget. Så glöm inte din Call to Action, alltså att leda din läsare vidare till nästa steg. Till exempel boka ett möte, ringa eller köpa.

Typ så här:

Vill du ha fler konkreta tips på hur du kan skriva copy som får din målgrupp att handla av dig? Anmäl dig till min e-postkurs i att skriva säljande. Sju mejl på sju dagar – fullmatade med copytips. Helt gratis!

Ja, jag vill ha en gratis mejlkurs i att skriva säljande