”Du borde skriva en bok om att skriva copy”.
Det har kursdeltagare och kollegor sagt till mig i flera år. Till slut sa jag det tydligen till mig själv också.
En handbok i att skriva copy
Det började med en skrivövning på en kurs jag gick. På en timme hade jag ett kort synopsis och innehållsförteckningen klar. Och strax innan jul 2022 hade jag ett signerat förlagsavtal med People & Stories i min dator.
Sedan våren 2024 kan du ha min handbok om copy på ditt skrivbord.
Boken kommer göra nytta för dig som skriver säljande, övertygande, varumärkesbyggande och relationsskapande texter. Kanske som anställd på en marknadsavdelning, kanske som egenföretagare.
Den ska ge dig precis det du behöver för att dina texter ska bli lättare att skriva och ge bättre resultat.
Boken bygger på forskning – och allt jag lärt mig
Jag utbildade mig till copywriter för drygt 15 år sedan. På ett och ett halvt decennium har förutsättningarna förändrats och den allmänna kunskapen har ökat genom forskning och testande.
Min kunskap har också vuxit så klart. Jag har blivit bättre på att ha en effektiv skrivprocess, väcka läsarens känslor och förstå de målgrupper jag skriver för. Jag är också bättre på att förstå rollen som varje enskild text har i ett större sammanhang. Jag har lärt både av mina misstag och mina mer lyckade stunder.
Och – jag har lärt mig hur jag kan dela med mig av mina kunskaper.
Jag har utbildat andra i att skriva säljande och engagerande i 10 år nu. Mina kursdeltagare har lärt mig vad jag behöver säga för att de ska få aha-upplevelser som verkligen hjälper dem.
”Men finns det inte redan en massa copyböcker?”
När jag själv har letat böcker, både för mitt eget skrivande och åt mina kursdeltagare, har det varit rätt svårt att hitta. Istället har jag vänt mig till det fantastiska kursmaterial min gamla copylärare Christer Wiklander delade med sig av en gång i tiden.
Något mer aktuellt, och som kan funka som en heltäckande handbok, har jag inte hittat.
2022 kom Mattias Åkerbergs Copyboken ut. En inspirerande (och snygg!) bibel för oss copywriters.
Man kan säga att min bok är som ett komplement till den. En praktisk steg-för-steg-guide till bättre texter. Varje dag.
Målgruppen för min bok är inte andra copywriters. De har redan koll på det jag delar med mig av. Jag skriver för dig som kämpar på med företagets nyhetsbrev, webbtexter, sociala medier och eventmaterial – utan att ha en copyutbildning som grund.
Jag vill att min handbok blir den grunden. En praktisk guide att ha på skrivbordet. Där du kan hitta precis den hjälp du behöver just nu. Och imorgon. Och nästa vecka.
Boken: Skriv för att nå fram – texter som engagerar och säljer
Boken finns att beställa i din närmaste digitala bokhandel. Men köper du den direkt från förlaget People & Stories får du en 19 sidor lång arbetsbok på köpet, som du laddar ner, skriver ut och fyller i parallellt med att du läser.