David Ogilvy sa:
“On the average, five times as many people read the headline as read the body copy. When you have written your headline, you have spent eighty cents out of your dollar.”
Med andra ord, lägg 80 procent av ditt krut på att skriva rubrikerna så har du en chans att nå fram. Här är mina fem tips för att skriva rubriker som ger effekt.
1. Undvik luddiga frågor i rubriker
Det kan kännas lockande att vara lite mystisk i rubriken för att försöka fånga läsarens nyfikenhet. Men för att bli nyfiken behöver man ju ändå några konkreta ledtrådar. Det är oftast mer effektivt att vända på steken och låta rubriken vara svaret istället för frågan. Ju snabbare du kan presentera kärnan i ditt budskap, desto mer effektiv blir din text.
Ett exempel på luddig fråga i rubrik, från ett inlägg på Skandiabloggen 2015.
2. Använd nyckelord i rubriken som speglar texten
Hitta textens viktigaste nyckelord och använd det. Om textens huvudsakliga fokus är skolmat, använd ordet skolmat i rubriken. Om texten handlar om pudlar, använd ordet pudlar i rubriken. Då blir det tydligt för både läsare och sökmotorer att förstå vad man kan förväntas få ut av din text. Di.se jobbar inte riktigt så på sin förstasida.
DI.se älskar luddiga rubriker på webben.
3. Raka, konkreta och aktiva rubriker
Ett enkelt sätt att kvalitetssäkra din rubrik är att kolla om den:
- har rak ordföljd
– ”Logga in för att beställa” istället för ”För att beställa behöver du logga in”
- är konkret
– ”Boka nu så får du 10 procent i rabatt” istället för ”Läge att boka”
- innehåller aktiva verb
– till exempel ”du får” istället för ”du erbjuds”
4. Ge läsaren ett löfte i rubriken – som texten kan uppfylla ...
Rubriken får gärna utlova något som läsaren får om hen läser texten. Exempel på löftes-rubriker:
”Så mycket sparar du på en avgiftsfri indexfond”
”Så använder du Snapchat”
”Här är dina inloggningsuppgifter”
5. …eller uppfyll löftet direkt i rubriken.
Om budskapet i texten går att sammanfatta i rubriken – gör det. Låt då rubriken fungera för sig själv, och låt brödtexten bli en valfri fördjupning. Då sparar du tid åt läsaren, och det kommer han vara tacksam för.
Exempel:
”Logga in med BankID eller lösenord” (istället för ”Så loggar du in”)
”Fyll i ditt namn för att tävla” (istället för ”Så är du med i tävlingen”)
Krångla inte till det
Lägg mycket krut på att skriva rubriken, men undvik att krångla till det. Försök istället bara nå fram med ditt budskap så snabbt som möjligt, så hushåller du med både din och dina läsares tid.
Och om du behöver hjälp, vet du vem du ringer.
P.S.
En annan storts rubrik är ämnesraderna till mejlen du skickar. Kolla också mina 7 recept för bra ämnesrader.
Nå fram, engagera, sälj
En matig onlinekurs i copywriting för dig som vill nå fram, engagera och sälja med dina texter.
Du får sju liveföreläsningar och feedback på dina texter via Zoom. Däremellan peppande och guidande mejl som stöttar dig i ditt skrivande.