Så tar du dina webbtexter till nya höjder

Eftersom du har tagit dig förbi rubriken, förutsätter jag att du har en webbplats. Oavsett vad syftet är med den, så vill du förmodligen hjälpa dina besökare att lyckas med det de kom för att göra. Samtidigt vill du att de lämnar sidan med en känsla för vem du är, och vad du står för.

Är du osäker på om dina webbtexter lyckas med uppgiften? Då är det förmodligen dags för en genomgång. Här är några tips på vägen, och en checklista som gör jobbet ganska enkelt.

Underarbetet är halva jobbet – även för webbtexter

Appappapp, slarva inte förbi det här avsnittet bara för att ”underarbete” låter tråkigt. Det är här du avgör hur enkelt resten av jobbet kommer bli. Det handlar om att studera kartan innan du drar iväg, så du inte hamnar på villovägar.

Det gör du genom att svara på fem frågor för varje viktig sida på din webbplats.

  1. Vem vänder sig texten på webbsidan till?
    Skriv ner vad du vet om målgruppen. Deras förkunskaper, motiv, behov, problem – allt du kan komma på.
  2. Vad ska de här personerna veta efter att besökt sidan?
    Skriv en lista med stödord över konkret information som besökarna ska få veta på sidan. Utgå ifrån deras förkunskaper, behov och allt annat du skrev ner under punkt 1.
  3. Vad vill du att besökarna ska känna efter sitt besök?
    Inspirerade, informerade eller nöjda? Eller något helt annat?
  4. Vad ska besökarna göra efter att ha tagit del av innehållet?
    Några exempel: registrera sig, ringa, köpa eller tipsa en vän.
  5. Vilka är de viktigaste sökorden (max två) för sidan?
    Se till att varje sökord är dedikerat till en sida. Annars tävlar dina sidor mot varandra för samma ord.

När du har svarat på frågorna för varje sida, har du grunden för vad texterna ska åstadkomma. Gå nu igenom webbtexterna på varje sida med dina anteckningar som underlag. 

Använd checklistan så får du med alla viktiga delar.

Webbtexter – en checklista

  • SEO (sökmotoroptimering)
    Se till att dina utvalda sökord används konsekvent genom hela texten. Försök också undvika sökord som du valt ut för andra sidor.
  • Konsekvent språk
    Använd samma benämningar för samma produkter och tjänster genom alla sidor.
  • Kundperspektiv
    Strössla med ordet du, och undvik att skriva ut ditt företagsnamn i brödtexten. Skriv hellre vi när du behöver. Men mest du. Det är ett sätt att engagera. Fler tips på hur du skriver copy som engagerar hittar du här.
  • Viktigast först
    Använd dina anteckningar för att strukturera och prioritera. Besökarens behov avgör vad som kommer först.
  • Inspirera och vägled
    Det ska vara enkelt att hitta nästa steg, vilket är det som du har antecknat under ”göra”.
  • Länkar till relevant innehåll på andra sidor
    När du länkar till andra sidor, ska texten i länken använda sökordet för den sida du länkar till.
  • Läs igenom, skriv om, rensa
    Kom ihåg – less is more.
  • Kolla de små men viktiga detaljerna …
    … som stavning, avstavning och särskrivning. Skriv ut alla enheter på ett konsekvent sätt i brödtexten (kronor, procent, gram) och separera tusental med punkt eller mellanslag. Tips! Använd hårt mellanslag (Ctrl + Shift + mellanslag på pc, Alt + mellanslag på mac) för att säkra att hela tal och enheter hamnar på samma rad.

Svårare än så behöver det inte vara. Lycka till med dina webbtexter nu, och hör av dig om du behöver hjälp!

 

Nå fram, engagera, sälj

En matig onlinekurs i copywriting för dig som vill nå fram, engagera och sälja med dina texter.

Du får sju liveföreläsningar och feedback på dina texter via Zoom. Däremellan peppande och guidande mejl som stöttar dig i ditt skrivande. 

Lena Zetterberg Björk

Jag som skriver heter Lena

Om du jobbar med mig, får du en engagerad och lyhörd frilanscopy och utbildare som hela tiden ställer frågan ”varför”.

Det är världens mest kraftfulla fråga. Det var den som fick mig att starta True Copy 2016, efter nästan tio år som anställd copywriter och content manager.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *