Att skriva copy som både väcker din målgrupps känslor och gör sökmotorerna nöjda är lite av en balansakt.
Men ge inte upp. Det går att kombinera bra copywriting och SEO. Du kan skriva copy som både rankar högt och väcker känslor. Känslor som bygger relationen med den googlare du får på kroken. Och kanske får hen att bli din nya kund.
Vill du veta hur du kan skriva texter som både rankar högt och träffar mitt i prick? Ok, då kör vi.
1. Ha koll på vad din målgrupp söker på – och varför
Innan du börjar plocka trendande sökord hejvilt behöver du ha stenkoll på vem du vänder dig till. Hur tänker de kring sina behov, drömmar och problem? Vad kan de tänkas söka på, kopplat till det du vill erbjuda dem?
Använd verktyg som Google Keyword Planner, Semrush eller Ubersuggest för att utforska vad folk söker på. Men kom ihåg att läsa mellan raderna – vad vill de egentligen veta? Vad letar de efter?
2. Skriv luftigt, rakt och matnyttigt
Om din besökare möts av en vägg av text när hen har klickat på din länk i sökresultatet, kommer hen studsa tillbaka till Google illa kvickt. Om din text känns luftig och lättillgänglig har du två fördelar:
Det är större chans att din besökare ger ditt innehåll lite tid.
Läsaren kan snabbt hitta svaren hen letar efter – utan att behöva lägga tid på att lusläsa hela texten.
Både sökrobotar och människor gillar tydliga och välstrukturerade texter. Med mellanrubriker och punktlistor.
3. Rubriker som väcker känslor och bygger SEO
Huvudrubriken har två jobb.
-
Sökroboten ska fatta vad din sida handlar om.
-
Din målgrupp ska känna att hen har hamnat helt rätt.
Oftast kan du bocka av båda jobben bara genom att använda din utvalda sökfras först i rubriken.
Men ibland behöver din målgrupp mer än så.
Du kanske har en specifik vinkel på din text, eller behöver sammanfatta innehållet med ett annat begrepp. Ett som kanske inte är ett sökord, men som ändå sätter rätt kontext och känsla för läsaren. Kanske skapar igenkänning eller triggar ett behov.
Exempel på SEO-rubrik:
Fyrhjulsdriven familjebil
Exempel på rubrik som kombinerar copywriting och SEO:
Fyrhjulsdriven och redo för äventyr – boka en tur med vår nya familjebil
Måla upp en bild med din rubrik. Och var så konkret du kan. Din målgrupp googlar för att hitta något specifikt. Din copywriting ska ge dem exakt det de söker.
4. Använd sökord med fingertoppskänsla
Du behöver inte trycka in sökorden överallt – låt dem flyta in naturligt. Här är viktiga ställen att använda dina sökord för bra SEO:
- Rubriker och mellanrubriker
- Inledning och avslutning
- URL:en
- Metatitel och metabeskrivning
5. Metatexterna behöver både copywriting och SEO
Se din metatitel och metabeskrivning som en annons. Förutom att innehållet där hjälper sökmotorn att förstå vad din sida handlar om – och ska rankas för – hjälper den också den som söker att veta om hen har hittat rätt.
Metatiteln
Metatiteln är precis som en rubrik till en annons. Den dyker upp som en rubrik i sökresultatlistan, bland en hel drös med andra rubriker. Många av dem från dina konkurrenter. Och en effektiv annonsrubrik gör du inte med vänsterhanden.
Den kräver copywriting-skills.
Sökordet måste förstås finnas med, men också ett löfte eller säljargument som gör det lockande för din målgrupp att klicka på just ditt resultat.
Exempel:
SEO-guide: 7 sätt att få bättre ranking och resultat
Metabeskrivningen
Metabeskrivningen är den korta lilla brödtext som ska försäkra din målgrupp om att hen har hittat det hen söker. Och den mår bra av att avslutas med en lockande call to action. Passa på att få in sökordet i din uppmaning också, så blir det tydligt både för sökroboten och den som söker.
Exempel:
Läs din SEO-guide här.
6. Skriv som om du pratar direkt med din läsare
SEO handlar inte bara om algoritmer, utan om människor. Och människor älskar att bli sedda.
Skriv med ett du-tilltal och använd ord som du skulle kunna använda när du pratar eller skriver till en vän. Då får din text en varm och mänsklig ton.
Ett annat sätt att skapa engagemang och känsla är att måla upp bilder. Du klan till exempel beskriva hur något ser ut, känns, låter, doftar eller smakar. Få med specifika detaljer som gör texten levande.
Och skippa fluffiga och abstrakta begrepp. Var så konkret du kan.
Istället för ”Våra produkter är hållbara”, skriv ”Tandborstarna du köper hos oss är gjorda av ekologiskt och nedbrytbart material”, eller vad som nu är sant när det gäller dina produkter.
7. Engagera mera – det gynnar både varumärket och SEO
Lyckas du – med hjälp av din engagerande copywriting – få din läsare att stanna länge på din sida? Bra.
Då kan du bocka av två viktiga saker:
- Du stärker relationen med din besökare och bygger ditt varumärke.
- Sökmotorerna förstår att din sida är intressant och kan ge dig en ännu bättre plats i sökresultatet framöver.