fbpx

Fem vägar till en vass rubrik

David Ogilvy sa:

“On the average, five times as many people read the headline as read the body copy. When you have written your headline, you have spent eighty cents out of your dollar.”

Med andra ord, lägg 80 procent av ditt krut på rubrikerna så har du en chans att nå fram. Här är mina fem tips för effektiva rubriker. 

1. Undvik luddiga frågor

Det kan kännas lockande att vara lite mystisk i rubriken för att försöka fånga läsarens nyfikenhet. Men för att bli nyfiken behöver man ju ändå några konkreta ledtrådar. Det är oftast mer effektivt att vända på steken och låta rubriken vara svaret istället för frågan. Ju snabbare du kan presentera kärnan i ditt budskap, desto mer effektiv blir din text.

Ett exempel på luddig fråga i rubrik, från ett inlägg på Skandiabloggen 2015.

2. Använd nyckelord som speglar texten

Hitta textens viktigaste nyckelord och använd det. Om textens huvudsakliga fokus är skolmat, använd ordet skolmat i rubriken. Om texten handlar om pudlar, använd ordet pudlar i rubriken. Då blir det tydligt för både läsare och sökmotorer att förstå vad man kan förväntas få ut av din text. Di.se jobbar inte riktigt så på sin förstasida.

DI älskar luddiga rubriker på webben.

3. Rak, konkret och aktiv

Ett enkelt sätt att kvalitetssäkra din rubrik är att kolla om den:

  • har rak ordföljd
    – ”Logga in för att beställa” istället för ”För att beställa behöver du logga in”
 
  • är konkret
    – ”Boka nu så får du 10 procent i rabatt” istället för ”Läge att boka”
 
  • innehåller aktiva verb
    – till exempel ”du får” istället för ”du erbjuds”

4. Ge läsaren ett löfte som texten kan uppfylla…

Rubriken får gärna utlova något som läsaren får om hen läser texten. Exempel på löftes-rubriker:
”Så mycket sparar du på en avgiftsfri indexfond”
”Så använder du Snapchat”
”Här är dina inloggningsuppgifter”

5. …eller uppfyll löftet direkt i rubriken.

Om budskapet i texten går att sammanfatta i rubriken – gör det. Låt då rubriken fungera för sig själv, och låt brödtexten bli en valfri fördjupning. Då sparar du tid åt läsaren, och det kommer han vara tacksam för.

Exempel:
”Logga in med BankID eller lösenord” (istället för ”Så loggar du in”)
”Fyll i ditt namn för att tävla” (istället för ”Så är du med i tävlingen”)

Krångla inte till det

Lägg mycket krut på rubriken, men undvik att krångla till det. Försök istället bara nå fram med ditt budskap så snabbt som möjligt, så hushåller du med både din och dina läsares tid.

Och om du behöver hjälp, vet du vem du ringer.

P.S.
En annan storts rubrik är ämnesraderna till mejlen du skickar. Kolla också mina 7 recept för bra ämnesrader.

Jag som skriver heter Lena

Om du jobbar med mig, får du en engagerad och lyhörd frilanscopy och utbildare som hela tiden ställer frågan ”varför”.

Det är världens mest kraftfulla fråga. Det var den som fick mig att starta True Copy 2016, efter nästan tio år som anställd copywriter och content manager.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *