fbpx

True Copy = sant

Från och med nu är jag + True Copy = sant. Vi är som ett. True Copy är mitt alldeles nya och alldeles egna företag. Men, man kan också säga att det är mitt sätt att jobba med copywriting. Vad jag kan hjälpa till med hittar du på andra delar av den här webbplatsen.  Här, i mitt första blogginlägg, vill jag berätta vad jag menar med true copy.

Den ärliga copyn

Copy som funkar i längden är sann mot dig som avsändare, och ärlig mot dem som ska läsa. Att överdriva, ställa dig in eller ta till säljiga klyschor kommer inte hjälpa dig att bygga hållbara relationer. Du behöver rasera läsarens inbyggda skepsis, visa att du vill väl och sätta förväntningar som du verkligen kan leva upp till. Lyckas du med det, kan läsare bli till nöjda kunder och aktiva ambassadörer.

Allt handlar om vilka ord du väljer för att beskriva ditt varumärke, dina produkter och dina tjänster.

Runda försvaret – sikta på känslan

Sälj säljer inte. Om man ska vara krass. Förtroende och rätt förväntningar bygger du genom att vara rak och konkret. Konkreta ord är inte bara ärligare än fluffiga ord. De är mer effektiva också. De tar liksom en rakare väg in i mottagaren, behöver inte tolkas eller granskas utan kan väcka en omedelbar känsla. Och det är ju oftast känslan som avgör vad vi lägger våra pengar på.

Känn på ordet frasig. Om du skriver att dina våfflor är frasiga, får läsaren en tydlig fysisk, och antagligen positiv, association. Säger du att de är goda, eller till och med godast, vaknar läsarens automatiska försvar mot bullshit. Ingen ska tala om för henne vad hon ska tycka är gott. Eller enkelt. Eller smart. Hon behöver fundera både en och två gånger på om du verkligen är att lita på, eller om du bara har lite för höga tankar om dig själv.

Om du lyckas runda det där inbyggda bullshit-försvaret har du en chans att väcka känslor. Och det är ju känslorna som gör att din målgrupp engagerar sig i ditt varumärke och köper dina produkter.

True Copy är ärlig, rak och konkret copy som väcker känslor och engagerar. Det är det jag vill hålla på med. No bullshit.

Jag som skriver heter Lena

Om du jobbar med mig, får du en engagerad och lyhörd frilanscopy och utbildare som hela tiden ställer frågan ”varför”.

Det är världens mest kraftfulla fråga. Det var den som fick mig att starta True Copy 2016, efter nästan tio år som anställd copywriter och content manager.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *